Конспект уроку


Урок №1




4 клас
Тема. Музична культура Європи. Італія
   Мета: ознайомити з культурою та побутом народу Італії, розглянути особливості музичної мови італійського народу, познайомити з музичними інструментами, порівняти італійську та українську народну музику. Використовуючи знання з інформатики, створити візитку країни, групуючи нові поняття за ключовими словами;  сприяти розвитку мислення, уяви, пам'яті, естетичного смаку; виховувати інтерес до музичної культури різних країн.
Тип уроку: інтегрований (музичне мистецтво та інформатика).
       Обладнання: музичний інструмент, ПК, ілюстрації, опорні слова-символи,     роздатковий матеріал, карта світу, портрети композиторів, пісенники, бубни, ключові слова, інструктивні картки, зразки учнівських робіт
    Основні поняття для засвоєння: історія, культура та побут італійців,    особливості музичної мови італійського народу.
Твори, що використовуються на уроці: М.Лисенко «Баркарола»,  італійський народний танок «Тарантела»,російська народна пісня «Самовар»,білоруська народна пісня «Косив Ясь конюшину», українська народна пісня «Варенички».

Перебіг  уроку
І.Організаційна частина. Музичне привітання.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Робота з картою.
На попередніх уроках ми з вами розпочали уявно подорожувати країнами світу, знайомитися з побутом та культурою різних народів та почали створювати візитку кожної країни за допомогою опорних слів-символів. Пригадайте ці країни. Поставимо на карті відмітки там, де ми вже побували.
(Прапорці на карті)
2.Гра «Мовчанка».
У вас у конвертах є такі самі прапорці, викладіть їх перед собою. Граємо в гру «Мовчанка». Я називаю вам слова-символи, а ви не говорите, а тільки піднімаєте прапорець тієї країни, якої це стосується.
3.Музична вікторина.
Ви слухаєте музичний твір, упізнавши, піднімаєте руку, називаєте його та вказуєте країну.
«Ліричний хоровод», « Кадріль», «Лявоніха», « Бульба», « Гопак»
4.Розспівка.
Що необхідно зробити перед тим, як перейти до вокальної роботи?
Прийміть співочу поставу.
«Кантилена». Кантиленний спів на різні склади і  не забуваємо про правило круглого ротика.
« Павутинка». Пластично інтонуємо рух мелодії та звуковедення.
4.Вправа на дихання « Сюрприз».
Зверніть увагу, у білому конверті для вас сюрприз, дістаньте його. Що це? Чашечки? А що ми можемо з них пити?
Уявіть, що у вас в чашках ароматний чай. Вдихаємо носиком
аромат, а видихаючи повітря, імітуємо, що охолоджуємо гарячий чай. Тут головне не розбризкати водичку, отже, видихати повітря треба ротком, але затримуючи, повільно. Смужечки мені допоможуть бачити чи правильно ви це робите.
5.Вокально-хорова робота.
Постудивши чай, можемо сміливо насолодитися його смаком.
-  Чи знаємо ми таку піню?
Пісня « Самовар»
-  Яка пісня нашого репертуару є білоруською? У якому мультику її можна почути?
-  Ми її заспіваємо а капела?
Я починаю, а ви продовжуєте.
 Пісня « Косив Ясь конюшину».
-Як називається пісня, яку ми вивчили як символ України?
Пісня « Варенички»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Протягом року ми з вами здійснимо кругосвітню подорож. І кожна країна повідомить нам про себе щось особливе, а ще ми поповнимо наші пісенники новим репертуаром. Збираючись у подорож, треба взяти з собою хороший настрій, годинник, валізу з речами та визначитися з видом транспорту.
1.Фонопедична вправа.
У дівчаток є смішилка (хі-хі-хі)
У годинника – спішилка (тік-так)
Стукалка є в каблучків (вправа конячка )
Всі зібрались хто хотів
Ми сідаємо в літак летимо угору так(голосом інтонуємо рух угору )
Випускаємо шасі – приземляємось усі (голосом інтонуємо рух униз)
IV. Оголошення теми і мети уроку
Приземлився наш літак і нас вітає сонячна Італія.
Я позначу її прапорцем, а ви уважно придивіться, що нагадує вам ця країна на карті? Отже, наші каблучки у вправі були доречними.
V. Сприймання навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
 Розпочинаємо наше знайомство з Італією.  У нашій мистецькій скриньці є нові опорні слова-символи, які нам допоможуть. Розпочинаємо за знайомою схемою.
Національні символи – прапор, герб, національний костюм, столиця – Рим, оливки, маргаритки, вовк, синьошийка.
Визначні місця – Колізей, Пізанська вежа, Венеція, театр Ла-Скала.
Національна кухня – піца, паста, спагеті, кава капучино, тірамісу, фрулате.
Музична візитка –  Антоніо Вівальді, Ніколо Поганіні, Тото Кутуньо, Робертіно Лоретті, мандола, лютня, бубен. Цікавий факт – фортепіно – це італійський музичний інструмент. Назва походить від  слів «форте» – голосно, «піано» – тихо.
 А тепер музичні твори – символи Італії. Тарантела – італійський народний танок, у якому обов΄язковим атрибутом є бубен із стрічками.
Та БАРКАРОЛА – що означає пісня на воді. Барка – це човен, отже, від цього й назва – баркарола. Микола Лисенко, подорожуючи Італією, був вражений містом на воді Венецією, де замість проїжджих частин штучні канали, а жителі пересуваються на човнах-барках, написав твір, який так і назвав « Баркарола».
2.Музичне сприймання.
Зараз ви прослухаєте епізод Баркароли. Під час слухання впізнайте музичний інструмент, що виконує, та подумайте, які рухи можна виконати під цю музику.
(Рухи погойдування )
3.Фізкультхвилинка.
 Фізкультхвилинка в нас буде на танцювальному майданчику. Вона створена за допомогою спеціальної компютерної програми; з’єднавши маленькі музичні епізоди народних танців тих країн, з якими ми уже познайомилися. Рухи вам відомі із переглянутих відео.
Сьогодні наша фізкультхвилинка стане більшою на 1 музичний епізод, ми додамо рухи італійського танцю Тарантели.
Музика жвава, ритмічна і обов’язковим атрибутом є бубон.
Отже, візьміть у праву руку бубни і повторюйте все за мною….
І баркаролу, і тарантелу ви матимете змогу прослухати ще, та наш урок продовжиться в комп’ютерному класі

Фрагмент інтегрованого уроку музичного мистецтва та інформатики
Інформатика. Вчитель Онищенко М.Л.

Тема. Створення колажу із зображень.
Мета: вдосконалювати вміння учнів створювати колаж; розвивати мислення, уяву, естетичний смак; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: ключові слова з правил БЖД, інструктивні картки, зразки виконаних учнями робіт.
Програмне забезпечення: браузер.

1.     Вступне слово вчителя
-       Наступна частина уроку пройде в комп’ютерному класі. Навички, які ви здобули на уроках інформатики спрямовані на те, щоб ви могли їх застосувати у повсякденному житті та при підготовці чи проведенні інших уроків.

2.     Актуалізація опорних знань учнів
-       Сьогодні ми застосуємо ваші вміння, отримані на уроках інформатики. Ви створювали колажі до вивчених на уроках музичного мистецтва тем.
-       Перегляньте колажі, створені вами до тем, що стосуються слов’янських народів. Упевнена, що ви впізнали свої роботи.
-       Пригадайте, а що таке колаж? (зображення, що складається з кількох зображень).
-       Які переваги колажу в електронному вигляді? (менші фінансові витрати, менше часу на створення, якщо працювати з клеєм - чистота)
-       Які недоліки? (відсутність ТЗН для демонстрації, неможливість зміни створеної роботи – її статичність).

3.     Інструктаж з БЖД
-       Перш, ніж перейти до практичної роботи, повторимо правила БЖД за ключовими словами.

4. Практична робота
4.1. Робота в парах за комп’ютерами.
- Ваше завдання на знайомому вам сайті photovist створити колаж із зображень.
1 пара. Визначні місця Італії.
2 пара. Їжа та напої італійців.
3 пара. Символи Італії.
4 пара. Музична візитка Італії.
4.2. Робота в групах.
- Завдання для груп – важче. На кожній парі парт один конверт, в якому переплутані ключові слова двох країн.
1 група має відібрати зображення, які відповідають ключовим словам Росії.
2 група – Білорусії.
3, 4 група. У вашому конверті малюнки візитівок України та Італії.
3 група формує колаж із зображень, що стосуються України.
4 група – Італії.
Виконання практичної роботи учнями під звучання фонової музики – тарантела, баркарола.

5.     Підсумок роботи. Перегляд створених колажів.

6.     Оцінка роботи учнів.
-       Дякую вам за роботу. Ви впоралися швидко, виконали все правильно.


VІ. Підбиття підсумків уроку.
1.     Бесіда.
-  З якою країною ми сьогодні познайомилися?
-  Які музичні твори є символами Італії?
-  Який музичний інструмент народився в Італії?
-  Відомий композитор?
-  Скрипаль-віртуоз…
-  Хлопчик з унікальним голосом…
-До речі, голос Робертіно Лоретті ви теж можете почути в мультику «Ну, постривай», скориставшись знаннями з інформатики «Пошук відео».

2.Заключне слово вчителя.
-Робота на уроці мені сподобалася, ви молодці, уважні, старанні, активні.Тому я вам говорю сьогодні італійською грація – дякую, белісимо – браво. Я сподіваюся, що наша уявна подорож не залишила нікого байдужим…У  нашій мистецькій скриньці є чарівні нотки, а на дошці  - нотний стан. Чим вищі ваші емоції та задоволення  від уроку, тим вище має знаходитися ваша нотка. Я теж продемонструю свої емоції – від мене скрипічний ключ, який дозволяє нотний запис…..
Погляньте, яка в нас вийшла музика уроку!!!

І зараз я кажу вам ведьямо пронто – до зустрічі!!! Повторіть і ви…. 

                                          Урок №2

5 клас





Тема. Мелодії та фарби осені
Мета:вчити учнів висловлювати судження про специфіку інтонаційно-  образної мови музики, спостерігати за розвитком музики, розпізнавати основні засоби музичної виразності; закріпити розуміння учнями понять «гармонія», «лад», «темп», «ритм», «динаміка», «тембр», «регістр»; розвивати в учнів вокально-хорові навички, музичну пам'ять, уяву, вміння порівнювати та аналізувати музичні твори.
Обладнання: фонохрестоматія, ПК, портрети композиторів, малюнки, назви музичних творів, роздатковий матеріал, казки-переможці, дерево, листки, схема «Засоби музичної виразності», пісенники, творчі папки.
Музичний матеріал: А.Рубінштейн «Мелодія», П.Чайковський «Мелодія для скрипки і фортепіано»,  К.Глюк «Мелодія Орфея і Еврідіки»,  В. Моцарт «Алегро» із Дивертисменту Й.Бах Арія «Повітря».
Тип уроку: комбінований

Перебіг  уроку
І.Організаційний момент.
  1.Музичне привітання.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда.
-         На уроці музичного мистецтва ми постійно спілкуємося з музикою…
Давайте ще раз пригадаємо, що ж таке музика?
(Музика – це мистецтво звуків)
-         Назвіть музичний твір про чарівну силу музики.
(К. Глюк « Мелодія Орфея і Еврідіки»)
-    Як музика впливає на наш настрій?
-    На які два види ділиться все розмаїття музичних творів?
      (На вокальну та інструментальну)
-         З яким видом ми з вами знайомі? ( З обома)
-         Чи можна сказати, що роз співка - це як розминка для спортсменів і чому?
Спілкуючись із вокальною музикою, ми на уроках розвиваємо звуковисотний слух, відчуття ритму, артикуляційний апарат та дихальний апарат. Отже, розпочнемо наш урок із спілкування з вокальною музикою, а точніше - з розспівки. Не забувайте про співочу поставу!

2.Вокально-хорова робота.
  1.Розспівка.
-         Як називаються знаки, якими записують музику? (Ноти)
«До-горобчика гніздо»
-         Звуки є довгі і короткі, довгий ми називаємо – дон, а короткі – ді-лі
«Дон – ді - лі - дон»

2.Ритмічна вправа
-    Для розвитку ритмічного слуху ми з вами виконуємо ритмічні вправи
«Луна».
-         Скажіть , а чи можна впізнати пісню за ритмічним малюнком?
-         Послухайте та упізнайте! (« Бабине літо», « Деревце роду»)
3.Повторення пісень, ланцюжковий спів
4.Сприймання музики.
-         Діти, хто створює музику? (Композитор)
-         Що треба зробити, щоб створений твір ожив, прозвучав? (Виконати)
-         Отже, ті хто, виконують музику називаються…..(виконавці)
-         Якщо виконавець музики голосом, то це …..(співак)
-            Якщо виконавець музики на музичному інструменті, то це…(музикант)
-            1…соліст, 2 ...дует, 3…тріо, групка – ансамбль та хор
-            1…соліст, 2 ...дует, 3…тріо, групка – ансамбль та оркестр
-            А коли на уроці ми  спілкуємося з інструментальною музикою?
(під час слухання музики)
-         Так, під час слухання музики розвивається ваша музична пам’ять. Перевіримо вашу музичну пам’ять.
5. Гра «Плутанка».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
-         Як називаються люди, що слухають музику? (Слухачі)
Ми перевірили ваші досягнення зі слухання музики. Ви молодці, але тут є своє АЛЕ….Запам’ятати музику можна, навіть не розуміючи її…
Щоб бути справжніми слухачами, треба розуміти музику! Цьому ми й будемо вчитися.
-         Пригадаємо, що таке музичний твір? (це музична розповідь)
-         Якщо це музична розповідь, то значить у музики є своя мова. А чим розмовляє музика? (звуками)
-         А щоб слухачам подобалася музика, треба її розуміти, а для цього потрібно, щоб виразною була музична мова.

V. Сприймання навчального матеріалу.
1.Бесіда
- На попередніх уроках ми познайомилися з елементами музичної мови.     Давайте пригадаємо, як народжується  музика…
Спочатку з’являється…….(музична думка)
Одноголосна музична думка – це мелодія, вона є основою музичного твору.
2.Порівняння прийомів малювання і музики.
3.Створення схеми «Засоби музичної виразності».
- Одноголосна мелодія - це як контур у малюванні, щоб прикрасити цю мелодію треба покликати на допомогу ……(гармонію)
-         Що таке гармонія? Це об’єднання звуків у  співзвуччя-акорди злагоджене звучання, прикраси для мелодії, колір !!!
-           У гармонії звуки рідні між собою, вони звучать злагоджено, гармонійно. Але інколи композитори використовують і дисгармонію, це співзвуччя, які звучать незлагоджено, вони чужі між собою (для створення образів страху, тривоги, небезпеки).
-         Поряд із гармонією існують 2 брати – лади (мажор і мінор). Вони дають музичному твору настрій, який?
-         Кажуть, що музика існує поки рухається, коли вона зупиняється, то відразу зникає. Як називається швидкість руху музичного твору?...(темп)
-         Які вам відомі темпи?
-         Кажуть , що в кожного музичного твору є серце, а значить є пульс і є кардіограма, серце вистукує свій…? (ритм)
-         Який може бути ритм?
(плавний, відривчастий, рівномірний, нерівномірний)
-         Поряд зі звуками різними за тривалістю є і мовчання (паузи)
-         А коли ми в звичайній мові застосовуємо паузи?
(перед тим, що хочемо виділити, на чому хочемо закцентувати увагу)
-         Коли ми щось розповідаємо, то розповідаємо з різною силою голосу, іноді пошепки, іноді голосніше. Як називається сила звучання в музиці? (динаміка)
-         Які динамічні відтінки ви знаєте?
-         Ще один елемент, який забезпечує особливе звучання, індивідуальність, забарвлення звуку – це…..(тембр). Саме за тембром можна визначити голос співака чи звук музичного інструменту. Саме тембр не дозволяє переплутати навіть схожі звучання.
Пригадайте казку, де герой намагався змінити тембр свого голосу. (Вовк і семеро козенят).
         Композитори, створюючи музичний твір, вибирають і музичні інструменти, які за тембром можуть передати характер художнього образу. А поряд із тембром існує  - регістр, що визначає висоту музичних звуків.
-         Які ви знаєте регістри?
-         Отже, усі ці елементи музичної мови є ЗАСОБАМИ МУЗИЧНЇ ВИРАЗНОСТІ (перевернути листок).
-         Порахуйте, скільки їх?
Кажуть , що цифра 7 магічна, і ми з нею частенько зустрічаємося    Днів у тижні – 7,  нот -7, чудес світу -7.
-         А вам нічого не підказують кольори в нашій схемі засобів музичної виразності? (кольори веселки, їх теж – 7).
-         Якщо у веселки забрати 1 колір, вона буде повноцінною?
-         Якщо забрати 1 нотку, чи зможуть композитори без однієї обійтися?
Отже, цифра 7 має і тут свою магію. Кожен із засобів музичної виразності виконує свою місію у створенні образу.
Мелодії та фарби схожі…. Недарма інколи  кажуть, що музика малює, а картина звучить!!!
4. Інтерактивна гра «Якби я був композитором».
У кожного на парті є творча папка, яка протягом року наповниться опорними схемами. Зверніть увагу, там з’явилася СХЕМА АНАЛІЗУ МУЗИЧНОГО ТВОРУ. Знаючи всі засоби музичної виразності, ми можемо починати вчитися аналізувати музичні твори більш детально, грамотно, використовуючи певну термінологію. У початковій школі ми теж аналізували твори, але було трохи примітивно, ми зазначали лише головне.
Прогляньте всі пункти і подумайте, які б ви використали засоби музичної виразності, якби були композитором і створювали музичну розповідь під назвою «Історія останнього осіннього листка».
5.Вибіркове опитування.
Якби ви справді були композиторами, то кожен з вас обов’язково  написав би свою музику, та зараз ми змогли тільки сказати, які засоби використали б, щоб створити цей образ листка. У майбутньому, може,  хтось і стане композитором, але зараз ми скористаємося послугою «музика на замовлення». Інколи композитори пишуть музику на замовлення. Уявімо, що ми замовили декільком композиторам написати музику останнього осіннього листка і скористаємося готовими творами (як це роблять режисери в кіно та мультиплікації) і спробуємо серед декількох музичних прикладів вибрати саме той, що підходить для нашої історії.
6. Вправа «Музика на замовлення».
Зараз ви прослухаєте з музичні епізоди.
Завдання Чи є серед них знайомий вам твір? Скільки творів ми використали? І чому саме так ?

7. Робота з роздатковим матеріалом.
Якщо ви чуєте твір, що вам знайомий, ви піднімаєте червоний кружечок, і я  бачу, що ви впізнали його, якщо звучить незнайомий вам твір, то піднімаєте жовтий квадрат.
Третій приклад слухаєте уважно, якщо це третій музичний твір, зовсім не схожий нічим на попередні, то піднімаєте трикутник, а якщо він схожий на один із прослуханих, то піднімаєте таку ж саму фігуру тільки іншого кольору.
-         Який саме музичний приклад підходить до історії про останній осінній листок?....(Усі три)
Звичайно, це залежить  від того, який сюжет буде у вашої історії.
8.Перевірка домашнього завдання.
 З початку навчального року  триває проект « Малюємо музику», і ваші малюнки ми сьогодні використали під час гри «Плутанка», а ще цікавим завданням було придумати  історію  останнього осіннього листка. Ви спробували себе в ролі письменників. Я вдячна за роботу всім.  Я розкажу вам лише найцікавіші й різнопланові.
Зачитування казок – переможців
VI. Підбиття підсумків уроку.
Зараз наші переможці  конкурсу  історій матимуть змогу поспілкуватися із своїми героями, тільки їм листочки пропонують продовжити речення.
1.     Вправа «Продовж речення».
Сьогодні на уроці активні учні отримують оцінку «12», «11», «10».
 Ви всі були молодці, кожен зробив свій внесок у створення нашої осінньої історії. Я пропоную вам залишити свій листочок біля голого осіннього дерева, нехай друзі нашого останнього листка будуть свідками і зіркового часу, і неповторного вальсу з краплинкою, і відправлення в подорож, бо коли в тебе є друзі і вони поруч, то ти можеш себе вважати щасливим!!!!
2.«Залиш свій листок».
3.Домашнє завдання.
- Придумати сюжет « Один день із життя дощу».
                                                           
                                           Урок №3

7 клас



Тема. Цей дивний джаз!..
Мета: ознайомити з особливостями сучасних музичних явищ, з історією виникнення джазу, термінологією джазової музики, визначити основні риси джазу та порівняти  із класикою;розглянути особливості понять «імпровізація», «музична імпровізація», «синкопований ритм»; розвивати вміння учнів уважно слухати музику, вчити розпізнавати джазові композиції;
виховувати ціннісне ставлення до джазової музики, інтерес до історії розвитку джазу та творчості видатних джазменів.
Обладнання: ПК, портрети композиторів та виконавців джазу, презентація, відеоепізоди, опорні слова, творчі папки, палички для ритмічної вправи, кольорові картки, картини кольорових емоцій.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття для засвоєння: «джаз», «імпровізація», «синкопований ритм», «блюз», «джемсешен»
Твори, що використовуються на уроці: Ф. Сінатра «Learnin se Blues», Луї Армстронг«Hello, Dolly», Дж.Гершвін «Clapyourhand», Л. Утьосов «Пароплав», А. Терехова «Леді Джаз».

                                 Перебіг уроку

І.Організаційна частина.
1.Музичне привітання.
2.Розспівка «Дон-ді-лі», «Мі-ме-ма-мо-му».

ІІ.Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда.
Маючи певний багаж знань з музичного мистецтва, пригадайте:
-         На які види поділяється музика:
1 – щодо того, хто її виконує…(вокальна та інструментальна)
2 – щодо того, хто її створив…(авторська та народна).
А на минулому уроці до цих видів ми додали ще
3 - класична музика  та сучасна
-                Дайте визначення класичній музиці.
-                Піднесіть руку ті, у кого є улюблені класичні твори.
-                Назвіть композиторів-класиків.
2. Гра «Чия музика?»
Хто впізнає твір, той прикріплює нотку біля його автора.
Токата і фуга ре мінор (Бах)
Місячна соната (Бетховен)
Рондо (Моцарт)
Скерцо «Жарт» (Бах)
Симфонія №5 (Бетховен)
До Елізи (Бетховен)
Балет «Лускунчик» (Чайковський)
Опера «Тарас Бульба» (Лисенко)
        Реквієм (Моцарт)

На минулому уроці ми з вами визначили  три основні риси класичної та сучасної музики. Назвіть їх. Щоб побачити, як увесь клас орієнтується в матеріалі, пропоную експрес-опитування «Твердження та заперечення». У кожного на парті є кольорові сигнали, якщо ви згодні з моїм твердженням – піднімаєте зелений сигнал, якщо заперечуєте – піднімаєте червоний сигнал та виправляєте помилку.
3. Експрес-опитування «Твердження та заперечення».
1.     Поняття «академічна музика» є синонімом до поняття «народна музика» (класична).
2.     Поняття «класична» є протилежним до поняття «сучасна»!!!
3.     Класична музика заявляла про себе протягом 20 століття (17-19 ст.).
4.     Класична музика легка для сприймання та має розважальний характер (складна та серйозна).
5.      Музика, виконана невеликою кількістю музикантів у невеликому приміщенні для невеликої кількості слухачів, є симфонічною (камерною).
6.     Основоположник української естрадної музики є В. Івасюк!!!
7.     Основоположник української класичної музики є Гулак-Артемовський (М. Лисенко).
8.     Стилів сучасної музики є 9!!! Назвіть їх.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Так, на сьогодні цих стилів є 9 і до кінця семестру ми з усіма детально познайомимося.  Отож, почувши будь-яку музику, ви зможете самостійно визначити, до якого стилю вона відноситься.  Отже, розпочинаємо екскурс у світ сучасної музики.
V. Сприймання навчального матеріалу.
1. Слухання музичного епізоду.
1 слайд + музичний епізод.
Прослухайте музичний епізод і скажіть, з чим для вас асоціюється така музика?
         Звичайно, так і сьогодні вас вітає перший стиль – це дивний джаз!... Я пропоную заради знайомства та спілкування з ним скасувати  урок та влаштувати джазову вечірку – ДЖЕМСЕШЕН. Що це і як це?...Я вам розкажу. Прихильники джазу влаштовують джемсешен, щоб побути зі своєю улюбленою  музикою наодинці. Зібравшись, вони  слухають  та грають джаз, і кожен охочий має можливість бути і слухачем, і виконавцем.  У вас теж є сьогодні можливість поринути у світ джазу та стати активними учасниками нашої вечірки.
.2. Розповідь учителя.
Джаз !... Перший стиль, який наважився зламати всі стереотипи, ризикнув відступити від правил створення музики. Коли ж це сталося? Заявив про себе джаз у кінці 19 на початку 20 ст. А де? Ну, звичайно, в Америці. Зародження джазу нерозривно пов’язане з історією. Раби з Африки, завезені  до Америки, мали різні культури  і не розуміли один одного, так сталося, що поступово вони з’єдналися і таким чином утворився джаз.
3.Робота з підручником.
Розгорніть  підручники на ст.101, розгляньте схему.
-         Що дала європейська музика?
-         Що дала африканська музика?
То ж говорять, що джаз – це синтез білої та чорної музики. Виконавець джазу – не просто музикант, а ДЖАЗМЕН. Джаз може бути і вокальним, і інструментальним. Знайомтеся - ЛУЇ АРМСТРОНГ – відомий  співак і музикант трубач. Його називали королем джазу, а БЕССІ СМІТ – королевою джазу.
2 слайд + музичний епізод.
Класику виконують симфонічний та камерний оркестр, а джаз – ДЖАЗБЕНД. Відомий керівник джаз-бенду ДЮК ЕЛЛІНГТОН. Цікавим фактом є  те, що народився джаз в США , а визнали його спочатку в Європі, а вже потім в Америці. Навіть наші українці зробили свій внесок в його розвиток. Одесит Леонід Утьосов зі своїм оркестром, який називався « Пароплав» створив новий напрям ТЕА-ДЖАЗ.
3 слайд+ музичний епізод.
Та ще один одесит, який згодом переїхав до Америки, Джордж Гершвін – композитор, що писав джазову музику.  До речі, ви знаєте пісню цього композитора, тільки до сьогодні ви не знали, що це джаз. Упізнайте за вступом….
Музичний епізод (вступ)
Пісня «Clapyourhand»
4. Визначення основних рис стилю.
Знайомлячись із кожним стилем,  ми будемо визначати його основні риси. Для цього в нас є конверти – підказки.
1        конверт
-                     Пригадайте, чи легко вам було вчити пісню «Clapyourhand»?
-                     Що в ній було складним і незвичайним? (ритм)
Так, нерівномірний СИНКОПОВАНИЙ  РИТМ. Що це значить? Це зміщення акценту з сильної долі на слабку.
-                     Який музичний інструмент забезпечує відтворення ритму? (Ударний)
-                     Тому у вас на столах є майже барабанні палички, тож спробуємо себе як джазові музиканти, адже у нас джемсешен.
5. Ритмічна вправа.
2        конверт
    Підказка
Кожен учасник джемсешен умів імпровізувати.
- Хто знає, що таке ІМПРОВІЗАЦІЯ? (Це створення музики в момент її виконання)
6. Слухання музичного фрагменту «Hello, Dolly» (труба)
3 конверт
Якщо музикант імпровізує, то кажуть, що в ті моменти грає на інструменті  його душа, його емоції.  Отже, ще одна риса – це ЕМОЦІЙНЕ ВИКОНАННЯ.
-                     Заплющіть очі, уявіть, що ви малюєте джаз, які кольори ви узяли б?
-                     Виберіть з двох картин ту, що на вашу думку підходить до джазу.
(Прийом «Кольорові емоції»)
4        Конверт
          Підказка
Специфічний склад музикантів.
7.Робота з підручником.
Розгорніть підручники на ст.104, розгляньте музичні інструменти, що можуть входити до джазбенду, чи є там незнайомий вам інструмент? (БАНДЖО). Послухайте, як він звучить.
Музичний епізод
Отже, 4 риса джазу:  СПЕЦИФІЧНИЙ СКЛАД МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ.
         Усі інструменти, крім банджо, раніше грали класику сонати, фуги, а тепер шоковані, їм страшнувато, але цікаво грати щось зовсім інше. Є відомий фільм « Ми із джазу»,  у якому головний герой у пісні звертається до роялю. Ми зараз не просто її послухаємо. Я пропоную всім порухатися, бо яка ж то вечірка без танців?... Тим паче, разом із джазом з’явилися джазові танці – СТЕП, ФОКСТРОТ, ЧАРЛЬСТОН. Це зовсім не складно, повторюйте все за мною, на вечірці можна вчитися танцювати, це ж не концерт.
Фізкультхвилинка
До речі, перший джазовий звукозапис було зроблено у 1917 році.
-                Хто знає, як називався носій, на який тоді записували музику? (грампластинка)
-                А на чому можна було прослухати такий запис? (Патифон)
-                У пісні, яку ми сьогодні почнемо вчити згадується саме такий пристрій  Називається пісня «Леді Джаз» Це жіноча назва чи чоловіча? А як буде чоловіча назва ? (Містер Джаз)
8.Знайомство з піснею.
Показ пісні.
Аналіз пісні.
-                     Яка манера виконання?
-                     Характер? Темп? Ритм?
По фразове розучування.
Спів.

9.Хвилинка фантазії.
Давайте пофантазуємо. Заплющіть очі і уявіть собі палац, у якому живе класика, і палац, в якому живе  джаз…..
10.Перегляд мультепізодів та прогнозування сюжету.
Пропоную вам епізодичний перегляд цікавої історії. В океані музики, по-сусідству, знаходилися дві країни -  Класика і Джаз. В  обох королівствах подорослішали діти – принцеса Класика та принц Джаз. Коли вони один одного побачили, сталося щось незвичайне…. Як ви думаєте що?...
                                      (Вони покохали один одного)
Як ви думаєте, чи дозволяли їм батьки зустрічатися?
                                      (Звичайно, НІ!)
До чого може призвести ворожнеча між королівствами?
                                      ( До війни)
Як ви думаєте, що буде далі?...... Чи можуть класика і джаз дружити? Що їх може об’єднати?.... Користуючись інтернет-ресурсами, ви зможете переглянути цю історію в повному обсязі. Називається вона «Мультсимфонія». Зверніть увагу на те, як мультиплікатори втілили музичну тему в малюнки.

VI. Підбиття підсумків уроку.
1.     Підсумкова бесіда.
Підсумовуючи все, порівняйте класику і джаз.  Яка вона, Класика? Який він, Джаз? (учні роблять висновки)
А ось така моя порівняльна характеристика.
Класика                                Джаз
Досвідчена                            Сучасний
Стримана                               Емоційний
Витончена                              Захоплюючий
Серйозна                               Непередбачуваний
Інтелігентна                           Загадковий
Врівноважена                        Яскравий
                                    
-                     Назвіть  основні риси джазу.
-                     Коли і де він з’явився?
-                     Легко чи важко вам було сприймати нову інформацію?
2.      Оцінювання навчальних досягнень учнів.
3.     Домашнє завдання.
Кажуть, що існує формула геніальності: «ТРАДИЦІЇ + НОВАТОРСТВО = ГЕНІАЛЬНІСТЬ!» Чи можна цей вислів застосувати до джазу? Якщо так, то чому? Якщо ні, то чому?

Викладіть ваш погляд щодо даної тези.


Урок № 4

11 клас








Тема. Духовне начало японського ландшафтного саду. Філософія ікебани та   секрети чайної церемонії
Мета: сформувати в учнів поняття про  паркову культуру, види та типи парків; ознайомити з особливостями чайної церемонії та філософії ікебани; розвивати вміння встановлювати зв'язок між особливостями та засобами   організації природного середовища; вчити розрізняти зразки садово-паркового мистецтва, аналізувати нову інформацію, виокремлювати головне, обґрунтовувати свою точку зору; формувати потребу в необхідності вивчення природи як певної системи, бажання естетичного перетворення навколишнього середовища.
Обладнання: ПК, телевізор, роздатковий матеріал, відеоролики, презентації,   візуальні ряди, наочний матеріал, технологічні картки.
Тип уроку: комбінований, урок засвоєння нових знань з елементами профорієнтації.
Терміни і поняття: парк, садово-паркове мистецтво, ікебана,  трипроменева композиція, регулярний парк, пейзажний парк, бонсай, боскети.


Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На попередніх уроках ми з вами познайомилися з основними типами організації людиною природного середовища, які є своєрідним відображенням різного ставлення людини до природи. Ми з΄ясували, що в різні епохи в різних культурах людина є частиною природи і тому виробляє способи та форми організації свого природного середовища. З часом ця діяльність стала окремим видом мистецтва!
1.Словникова робота.
-         Пригадайте визначення, що таке парк?
(обмежене місце у природному середовищі, призначене для загального відпочинку)
-         А що таке садово-паркове мистецтво?
(мистецтво створення садів, парків, скверів та озеленених територій)
-         Що є матеріалом для такого мистецтва? (природні елементи)
-         Що зумовило розвиток садово-паркового мистецтва?
(з розвитком міст у людини виникає потреба у спілкування з природою та її збереженні)
-         Що включає в себе садово-паркове мистецтво?
(обрання території, підбір рослин, їх групування, складання проекту, будівництво декоративних елементів та форм – сходи, каскади, фонтани)
-         А де можна будувати парки?
( у межах міста, за межами міста, на окремих ділянках)
-         Які архітектурні споруди можуть бути вписаними в парковий простір?
-         У яких видах може бути води?
-         З якими двома видами парків ми вже знайомі?
(РЕГУЛЯРНИЙ та ПЕЙЗАЖНИЙ)
-         До якої географічної зони відносяться ті парки, з якими ми познайомилися?
(Європа)
-         Назвіть країну та вид парку, що  характерний для неї.
(Регулярний – французький. Пейзажний – англійський)
-         До якого парку в нас була відеоподорож та хто засновник такого парку?
(Версаль, Антре Ленотр)
-         Кого вважають засновником англійського парку?
(Вільям Кент, королівський парк «Гайд-парк»)
-         Назвіть основні принципи парків.
(«Уся земля –сад!» - англійський
«Абсолютний контроль людини над природою» - французький)
-         Чи маємо ми відомий пейзажний парк в Україні?
(Умань, «Софіївка»)

2.Робота з ілюстраціями.
У кожного з вас на парті є візуальний епізод якогось парку. Визначте, до якого виду парку це відноситься і доведіть чому….
3.     Хвилинка цікавих фактів та висновків.
4.     Інтерактивна гра « У якому парку це можливо?»

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Для того, щоб поповнити наші знання, дізнатися про щось особливе з теми «Садово-паркове мистецтво», ми продовжимо нашу мистецьку подорож і зупинкою буде країна Японія. До речі, 2017 рік проголошено роком Японії в Україні. Саме японські сади заслуговують на особливу увагу, а чому??? Та ще багато цікавого, що з цим пов΄язано, ми дізнаємося сьогодні на уроці.
(робота в зошитах)
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Другою частиною уроку буде практична діяльність, де ви зможете застосувати здобуті знання та проявити свою креативність… Раптом когось ця тема так зацікавить, що він захоче обрати професію ландшафтного дизайнера.

V. Сприймання навчального матеріалу.
1. Асоціативний кущ «У світі японських слів».
- Які асоціації у вас виникають із словом Японія?
(Сакура, нецке, суші, орігамі, сумо, карате, айкідо, самураї, харакірі, ікебана, бонсай, саке, країна сонця, що сходить)

2.Віртуальний екскурс до Японії (міжпредметні зв΄язки).
(перегляд презентації «Японія»)
-         Чи пам΄ятаєте ви особливість сприймання японцями мистецтва взагалі?
-         Пригадайте, коли ми знайомилися з архітектурою світу, що цікавого ви дізналися про будівлі японців?
-         Чим вони відрізняються, скажімо, від схожих за стилем китайських?
-         Чи можна сказати, що у японців існує культ природи?
Отже, японський сад буде особливим. Недарма говорять, що в ньому є духовне начало, адже японці вважають, що все в природі має душу – рослини, дерева, водоспади і  навіть  камені!!!

Японський сад – це тонка філософія, він символізує досконалий світ земної краси!!!
МЕТА ЯПОНСЬКОГО САДУ – не тільки акцентувати увагу на елементи природи , а спонукати людину до МИЛУВАННЯ і СПОГЛЯДАННЯ.
ГОЛОВНЕ ПРИЗНАЧЕННЯ – навчити людину бачити красу в простому, повсякденному!!!
ОСОБЛИВОСТІ – камерність, асиметрія.
ХАРАКТЕРНІ РИИСИ – символічність, його можна читати за символами      компонентів саду.
ХУДОЖНЄ ЗНАЧЕННЯ САДУ  - показати природу, незайману людиною, споглядаючи, дати імпульс до ФАНТАЗІЇ.
ЕЛЕМЕНТИ – пісок, галька, сухі струмки, камені, ділянки гравію, карликові рослини, мох, ставки, водоспади, штучні пагорби, мости, кам’яні ліхтарі, альтанки
Розрізняють такі види садів – РАЙСЬКІ та СУХІ, ЛАНЛШАФТНІ та ЧАЙНІ. Одні з них призначені для роздумів, медитацій, інші – для споглядання, милування.
Японський сад має 5 компонентів:
1.Духовна ідея
2.Камені
3.Вода
4.Рослини
5.Ахітектурні елементи
ЯКЩО ВИПУСТИТИ ХОЧ 1 елемент, то сад втратить те, що ототожнюють з поняттям  японського саду.
2.Перегляд презентації «Духовне начало японського саду».
Родзинка японського саду – це камені (для медитації, філософських роздумів).
Особливості композиції:
– 3, 5, 7 штук (один обов΄язково вертикальний великий, вертикальний похилий, горизонтальні різні)
- у якій точці не стояв би спостерігач, він завжди бачить таку саму кількість каменів
- це боротьба хаосу і порядку (ряди гравію – порядок, камені – хаос)
- сухі струмки, мають таке ж смислове навантаження, як і вода (ПРОЦЕС ОЧИЩЕННЯ)
Після каменів  -  рослини і обов΄язковий елемент вода: тільки у формі природної водойми і НІ в ЯКОМУ РАЗІ НЕ ФОНТАН!!!!
Велике значення мають ОГОРОЖІ – принцип «ПРИХОВУВАТИ і ВІДТВОРЮВАТИ»
(у них є маленькі віконця, або вони з бамбука і обплетені ліанами, щоб перехожий міг побачити красу саду)
3.Цікаві факти.
Сад каменів в Кіото, прямокутний, 23/9, білий пісок, 15 каменів, а видно лише 14, різноманітні хвилі на піску спонукають мислити, фантазувати.
Особливістю японського саду є архітектурний елемент кам΄яний фонар та чайний будиночок, до якого веде кам΄яна доріжка, але перед цим повинен бути або сухий струмок, або річечка і місток, який відділить від основного саду.
Камінці то гладенькі, то нерівні – це спонукає присутніх то споглядати красу саду, то звернути увагу на камінці, дивитися під ноги.
Одним із елементів японського саду є чайний будиночок
-         Чи відомо вам його призначення???
-         Хто знає, що таке чайна церемонія?
Чайна церемонія – це специфічна форма ритуального спільного чаювання.
Це не елемент японської кухні, це частина японської культури!!!
Культ чаю пов'язаний із релігією ( у християн це кагор, а у японців – чай).
Найвидатніший майстер чайної церемонії – Сенно Рікю вважав, що вона має бути скромною і простою.  З 1502 р. Дзео Такено забезпечив розвиток чайної церемонії.
ПРИНЦИПИ ЧАЙНОЇ ЦЕРЕМОНІЇ
1.     СПОКІЙ
2.     ЧИСТОТА
3.     ШАНОБЛИВІСТЬ
4.     ГАРМОНІЯ

4.Перегляд презентації  « Чайна церемонія».
Види чайної церемонії – нічна, на сході сонця, ранкова, післяобідня, вечірня, спеціальна.
Місце проведення – чайний будиночок.
Посуд – специфічний.
Послідовність дій – обов΄язкова.
1.Пройти ландшафтом саду (очиститися від повсякденної метушні).
2.Місток, каміна доріжка, миття рук.
3.Вхід низький, всі вклоняються, що робить учасників рівними.
4.Солодощі, кип΄ятіння води, заварювання, загальна чаша, потім індивідуально.
5. Бесіди тільки про те, що бачать очі – квіти, чай, посуд, смак.
6.Напившись – перевернути чашки догори дном.
Додатковими, але обов΄язковими елементами чайної церемонії є свічки, а ще незвичайно оформлені букетики квітів, які в Японії називають ІКЕБАНОЮ.
Сенно Рікю ввів невеличкі композиції з гілок та квітів, зробивши їх обов’язковим атрибутом чайної церемонії.
-         Хто знає, що означає слово «ікебана» у перекладі?
(іке – життя, бана – квітка)
-         Ще кажуть , що це друге життя квітки.

Ікебана – це не просто аранжування квітів, складання композицій – це
ФІЛОСОФІЯ ЄДНОСТІ ЛЮДИНИ І ПРИРОДИ.
Простежується три складові, три різни висоти – НЕБО, ЗЕМЛЯ, ЛЮДИНА.


5.Легенда «Як народилася ікебана?»
Колись ненавмисне була зламана людиною гілка сакури…вона була такою красивою і так не хотілося, щоб квіти зів΄яли…..Поставивши її у воду, гілочка хоч ненадовго, але продовжила своє життя.
Ікебана – означає друге життя квітки.
Розпочалася ікебана із майстерної розстановки квітів (КАДО) і досягла мистецтва створення рослинних композицій та НІКОЛИ не порушує основний естетичний принцип « САБІ - ВАБІ» --------краса простоти.
Спочатку ікебана формувалася на філософії протистояння СВІТЛА і ПІТЬМИ (НЕБА і ЗЕМЛІ).
Ченець Сенму, відвідавши Китай, вніс 3 елемент, що символізує ЛЮДИНУ.
В ікебані простежується ідея гармонії ЛЮДИНИ і ПРИРОДИ!!!
6.Перегляд презентація « ФІЛОСОФІЯ ІКЕБАНО».

7.Робота з таблицями.
8. Бесіда.
-У чому полягає ставлення японців до природи?
-На яких філософських засадах засновано мистецтво ікебани?
-Які основні філософські  принципи чайної церемонії?
- Чи хотілося б продовжити спілкування?
- Які популярні професії мають відношення до того всього, про що ми говорили протягом уроку?
-Чи є серед вас ті, хто цим зацікавився більше, ніж просто урок ?

9. Практична робота.
Мені сподобалася ваша активність, зацікавленість, тому після перерви ми продовжимо і як я вам обіцяла далі буде практика. Ви матимете можливість проявити себе мистецтвознавцями, ландшафтними дизайнерами та з головою поринути у ті секрети японської культури, про які щойно дізналися, а цим самим і закріпити, здобуті знання. Виконавши практичне завдання, ви повинні будете презентувати його, самооцінити, оцінити роботу інших груп та представити роботу для оцінки експертам, присутнім на нашому уроці.

10.Обєднання в групи.
Уявімо, що це в нас бамбукові палички, але з секретом, розгорнувши їх, ви побачите, який вид діяльності чекає вас на практичній роботі.

-         Призначення  спікерів.
-         Ознайомлення з технологічними карками.
-         Повідомлення способу оцінювання.
-         Виставка робіт.

VI. Підбиття підсумків уроку.
Кожна підгрупа отримає оцінку експертів, оцінку вчителя, оцінку іншої підгрупи та самооцінку.



















Комментариев нет:

Отправить комментарий